מאמרים אקדמיים

מנהיגות מעצבת – מתגמלת

המודל הרב גורמי – של Bass & Avilio



זה הולך מלמטה למעלה, ככה שהמנהל מתקדם ובונה את עצמו גם. זה בנוי כמו סולם על 8 שלבים והוא עשה מיפוי על כל סוגי המנהיגים שיש. (נמצא בספר של גונן וזכאי – פיתוח מנהיגות הלכה למעשה).
המנהיג המתגמל הוא עד רמה מסוימת סוג של מנהל. המנהל זה הפלטפורמה של המנהיג.
המודל מתחיל מהגרוע לטוב ואומר כך:
Lesse a Faire – "עשה והנח" – לא צריך להתאמץ ולהתערב, שיסתדרו בעצמם, הנח להם לעשות.
מתקן פסיבי – למעשה לא מתערב. מתערב רק כשהוא חייב, לא מיוזמתו. כל הזמן הוא נמצא במצב פאסיבי. הוא לא עושה בקרה אלא אם מבקשים ממנו לעשות בקרה.
מתקן אקטיבי – מתנהג קצת יותר בתור מישהו מעורב אבל התפיסה שלו היא ללכת בתלם, לא ימינה לא שמאלה. הוא שמרני, מעורב אבל מבקש לא לחדש, לא להיות יצירתיים, לא לפתור את הבעיה בדרך דומה, פשוט ככה.
המתגמל – מתחיל להיתפס כחיובי יותר . פה מדברים על חיזוקים חיוביים הרבה.
זה חיזוקים כלכליים בעיקר תגמול חומרי הגדרת יעדים ברורהשכר ועונש.

חליפין כלכליים – (L.M.X. – תשיג יעדים ואני אתגמל אותך בהקדם).
זה מנהיג שכבר מאוד ברור לעובדים מה צריך לעשות מתי ואיך. הוא אדם מאוד ברור שיודע לעשות את זה. הוא מאוד אפקטיבי אלא שהיחסים שלו לעובדים (סוג המחויבות שהוא יוצר) יכולים להיות בעיתים בעת משבר.
המנהיגות המעצבת היא המנהיגות האמיתית כי זה לא רק שכר ועונש.
גירוי אינטלקטואלי – הוא מתחיל לעבוד כלפי האנשים עצמם. האופן בו הוא מאתגר אותם, הוא לא רוצה תשובות בנאליות, הוא מעודד אותם לרעיונות יצירתיים ולפתח חשיבה.הוא נותן לגיטימציה לזה ומונע את הפחד לתת רעיונות.
הנעה השראתית – בלי דוגמא אישית אי אפשר להעביר את המסר כמנהיג. (למשל ניהול המלחמה האחרונה ממסכי מחשב). אתה לא יכול לבקש מאנשים לעשות דברים אם אתה לא מעביר את המסר ומראה להם שאתה מוכן לעשות זאת בעצמך. אתה מניע אנשים ונותן להם השראה דרך הדוגמא האישית שלך.
התייחסות אישית – המנהיג המעצב מכיר את האנשים ויודע מי הם. הוא מדבר איתם בגובה העיניים, שומע אותם, מנסה לקבל מהם רעיונות, בא לאנשים לשמוע מה הם מרגישים. לפעמים מקבל ריקושטים שלא כל אחד מוכן לשמוע והוא מקבל את זה כי הוא יודע שההתייחסות האישית תוערך בסוף. בסוף הדרך הוא זה שמעריכים אותו יותר.
כריזמה – יודע איך להעביר את הרעיון, את החזון. אם צריך לנהל שינוי הוא יודע טוב מאוד להגדיר למה הוא רוצה להגיע. יש פה התייחסות אישית וגם את היכולת לתת דוגמא  וגם לתת לאנשים לחשוב יותר חזק. מדברים על פריצה של האנשים לכיוונים שהם עצמם לא חשבו שהם יגיעו.

מגולות עצמית – משתנה פסיכולוגי. מה שהשתנה זה המנהיג / המחנך.