מאמרים אקדמיים

חמש רמות של אחריות סביבתית תאגידית

 
Begginer  – ארגונים המתעלמים מאחריות סביבתית, ומבטלים את הצורך בתכניות מיוחדות לשם כך. הוא זה שאומר "זה חשוב לי, וכאן הוא נעצר. מאוד חשוב לו אבל מעבר לזה לא עושה הרבה. כלומר, חשובה לו הסביבה, איכות סביבה, אבל מעבר לאמירה לא רואים שום פעולה שמבטאת אחריות סביבתית. זה חשוב לו הוא אומר אבל זה לא אומר שהוא מעוניין לנקוט באקט כלשהוא להגן על הסביבה.
 
 - Fire Fighterארגונים המתייחסים לאחריות סביבתית, רק כשהם עומדים בפני איום מיידי כמו תאונה בלתי צפויה. זה הכיבוי שריפות. כלומר, בעת משבר הוא ינקוט בפעולה מתקנת. לכן אסטרטגית תיקון. בהנחה שתפסו אותו כשנוצר הנזק, הוא יתקן. או שהנזק מפריע לו לטיפול השוטף שלו, אז הוא יתקן. עד שלא יבואו, יקנסו, יאיימו עליו וכו' הוא לא יתקן. במדינת ישראל התיקון הוא לא תיקון מלא. באירופה, במדינות צפון אמריקה נחנו יכולים לראות תיקון מלא כלומר להחזיר את המצב לקדמותו לפני האירוע שפגע בסביבה. בישראל זה לא קורה.
 
Concerned Citizen - ארגונים המאמינים כי ראוי להשקיע בהגנה על הסביבה, אך מקדישים מעט משאבים ומעט תשומת לב לנושאים סביבתיים. האזרח המודאג. אומר שהוא גם מודאג, גם אכפת לו והוא מקצה קצת כסף לעניין. רואים דברים שקל מאוד לטפל בהם, מוסכמים, ולא רואים מחלוקת. זה דברים קטנים בד"כ. האזרח המודאג הזה, בגלל האכפתיות הוא יותר משמעותי לכיבוי שריפות אבל זה לא מקפיץ אותו עדיין לאסטרטגיית מניעה. לדוגמא: אם אכפת לו מהנייר הוא לא יגיד אין יותר הדפסות אלא בואו נקטין את כמות ההדפסות.
 
Pragmatists- ארגונים אשר מקיימים ניהול פעיל של עניינים סביבתיים, יש להם תכניות מיוחדות עם מימון מלא, והם מעריכים סיכון עתידי כמו גם בעיות מיידיות. זה חשוב לו והוא מקדיש לכך משאבים נכבדים. יש לו ממונה על התחום שאחראי לתת דין וחשבון. יש לו מי שנושא בדגל הזה. נמצא פה גם הרבה ארגוני שעושים את זה. כלכלית זה כדאי להם. מרבית הארגונים העסקיים יתכנסו כאן. זה אכפת להם וכלכלית זה גם משתלם להם. עדיף להקדים ולהיות ראשון מאשר לחכות שמישהו ידרוש ממך את זה ואז צריך לשנות את כל התהליך שלך. עדיף למנוע מאשר לחכות שיקרה ואז לתקן. אבל ה עדיין לא הרמה הגבוהה ביותר.
 
Proactivists – בנוסף לניהול פעיל של ענייני סביבה, ארגונים אלה יחזיקו סגן מנהל לנושא זה, יקנו הכשרה מקצועית לעובדים, ויקיימו קשר חזק בין הסגל הסביבתי לבין חלקיו האחרים של הארגון. זאת הרמה הגבוהה ביותר. כאן מדובר על גם תכנית אסטרטגית, ניהול תכנית סיכונים, כל בדיקת ההשלכות הסביבתיות ובנוסף תכנית הדרכה בנושא של איכות הסביבה ואיך מתמודדים ומשמרים את הסביבה. חברה שנדרשת לסטנדרטים בינלאומיים כחלק מהשתייכותה לעולם הגלובאלי.